SÖK

Låt dig inspireras

Av våra 220 518 publicerade alster i Slöjdportfolion.

Slumpmässigt urval 50 st

Rubrik / AOBildBeskrivningMaterialSkolaÅk
Skärbräda
Vad har du tillverkat ?skärbrädaHur fick du idén till ditt slöjdarbete ?jag var tvungenVilka material har du använt ?träHar du återanvänt något som är smart för miljön ? NejVilka maskiner & verktyg har du använt. Pelabor rasp sandpapperFöljde du din Ritning & planering, eller ändrade du något ? Vad i så fall ? Följde ritningHur mycket eget ansvar har du tagit för ditt arbete 1-10 (1=lite, 10=Jättemycket) ?7Vad var svårast & vad var lättast ?raspa sandpappraVad har du lärt dig för något nytt ? IngetBlev du nöjd med resultatet, vad blev bäst ? Jätte nöjd
Trä
Kollaskolan4
Pall
Pall
Jag tog plankor och sågade dom till ungefär 30 cm och sedan la jag en till trä bit i mitten av dom och där ovanför och slipade alla träbitar innan det och jag tog 6 trä bitar och slipade dom också skruvade ihop allt och där ovanför och när det var klart tog jag skruvmaskin och skruvade in trä bitarna in i pallen och sedan tog jag såg och tog av biten av foten på pallen och jag slipade resten och målade på sen blev jag klar pär är king
Trä
Hållängetskolan6
Slagträ
1 jag har gjort ett slag trä.2 jag gjorde en ritning och skrev hur lång den va och bredd en. Den var 85cm lång och 6cm bredd. Sen tog  jag en avlånga fyrkantig trä bit och skrapa av kanterna och sen runda jag av den. Och slipa denså den blir ren. Sen lacka jag den.3 resultat vart bra.4 jag tycker den vart bra och jag gjorde mit bästa.5 jag gjorde ett slag trä för att vi ska snart soel brän bol mot lärarna.
Trä
Järntorgskolan6
Låda med gångjärn
Jag har gjort en låda med gångjärn och det var inte jag som kom på idén men vi fick välja mellan tre saker som var nyckelskåp, brevlåda och en vanlig låda med gångjärn. Jag valde en låda med gångjärn för att kunna hinna med på lektionerna och jag hade tänkt ut innan vi började att jobba hur den skulle se ut. Jag började först med att rita en skiss på hur den skulle se ut och sen tog jag en bräda och rita på vart jag skulle såga den med en geringssåg. När jag hade sågat ut dem fyra brädorna så skulle jag sätta ihop dem och det gjorde jag genom att göra en synlig pluggning fast den inte är så jätte synlig nu när jag är färdig och har bränt den för att jag tyckte det var snyggt. Jag limmade också för att pluggningen för att den skulle sitta bättre. För att göra pluggarna så var jag tvungen att såga dem i mindre bitar först. Medans limmet torka så sågade jag till botten och sen limmade jag på den. Medans botten torkade så gjorde jag locket och då tog jag en geringssåg och sågade en bit i två bitar. Jag limmade sen ihop dem två bitarna på långsidorna. Jag sågade sen ut ett rektangulärt hål i ena träbiten av dem fyra stycken sen gjorde jag likadant på andra sidan på den träbiten. Jag skruva sen fast gångjärnen i dem hålen efter att jag hade filat dem så att dem var jämna och raka. Sen så limmade jag på den sidan på gångjärnet som var uppåt som man kunde se och satte fast locket på den tills det hade stelnat. Sen tog jag och markerade vart jag skulle skruva med en penna . Innan ja skruvade tog jag bort limmet och sen så skruvade jag fast locket med gångjärnet. När jag var färdigt med själva lådan så ville jag bränna den så att det blev snygga mönster på den. Jag tyckte att det var roligt men svårt för att det måste vara perfekt för att det ska fungera.
Trä
Mogaskolan7
Nalle
Jag klippte ut två nalle formar och sydde fast två ögon och en mun. sen side jag i hopp delarna. Jag gjorde en tröja som jag satt på den. Jag använde en nål. Jag använde tyg och trådd. Den är blå och har en vit tröja.jag är nöjd.
Tyg
Sörgärdets skola3
Skärbräda
Vad har du gjort?  Jag har gjort En kär brädaHar du lärt dig något nytt under det här arbetet? Nej de har jag inte Vilka material har du använt? Jag har använt mig av trä och målarfärg Vilka verktyg har du använt?  Jag har använt mig av En såg ett slip papper och en hyvel Är du nöjd med det du  gjort. ja jag är nöjd med de jag har gjortÄr det något du behövt ändra under tiden du arbetat? Nej de har jag inte 
Trä
Råneskolan4
Fruktpåse
Jag har sytt en fruktpåse. Och tvinnat två snoddar.
Återbrukat
Trönningeskolan3
ask
Mät ut 12 x 4cm i trä och limma ihop och sätt gångjärn och borra fast gångjärnet.
Trä
Häggvallskolan5
Kattkudde
Först skissade jag en cirkel på ett papper.Jag klippte ut cirkeln.Sen valde jag tyg.Efter att jag valde tyg så nålade jag fast cirkeln på tyget  Sedan målade jag sömsmån runt cirkeln.Efter det så klippte jag i sömsmånen.Sedan så dekorerade jag ansiktet. (Jag använde något konstigt tyg.)Jag trädde symaskinen och sydde på det konstiga tyget.Jag målade formen som jag vill ha på öronen.Valde samma tyg som till huvudet.Jag klippte ut formen på öronen och nålade fast dom på tyget.Sedan så målade jag sömsmån runt öronen.Jag klippte i sömsmånen. Efter att jag klippte så dekorerade jag öronen.Jag nålade fast öronen sedan så nålade jag runt hela (förutom botten).Sedan så sydde jag runt hela huvudet ( förutom botten).Jag fyllde huvudet med fluff.Sedan så sydde jag ihop botten och då var jag klar.
Tyg
Kållekärrs skola4
remake
REMAKE reflektion
Återbrukat
Karstorpskolan Södra7
Förkläde
1a Berätta vad du har sytt och vad du har använt för material och redskap.Svar: Jag har sytt ett förkläde i tyg med hjälp av en symaskin. Jag har även använt mig av knappnålar, ett strykjärn, en broderimaskin, en sax och en rullkniv. 1b Hur tyckte du att det var att jobba efter instruktionsfilmerna på Slöjdlexikon?Svar: Det var väldigt lätt att hänga med och beskrivningarna var tydliga. 2a Hur bra tycker du att du är på att sy på symaskinen? Har du god precision? Hur gör du när stygnen inte blir bra? Svar: Jag dömer mig själv vara en avancerad symaskins användare eftersom att jag kan sy på högsta hastighet samtidigt som jag syr rakt. Trots att det är sällan att mina stygn blir fel så är det möjligtvist för att någon stör mig eller för att jag tappar fokus.2b Du har använt strykjärnet före nästan varje moment. Varför? Hur skulle man kunna göra annars? Vilken metod tycker du funkar bäst?Svar: Anledningen till varför jag har använt ett strykjärn inför nästan varje moment är för att jag skulle folla sidorna av mitt förkläde eller banden. Istället för att folla sidorna av förklädet hade jag kunnat bandkanta för att styla mitt förkläde och slippa folla. Men jag tror att folltekniken skulle passa bättre och det skulle även vara smidigare. 3a Med tanke på miljö och ekonomi, vad ska man tänka på när man klipper ut ett plagg (i detta fall ett förkläde)?Svar: När man klipper ut ett plagg ska man tänka på att klippa så nära sidorna som möjligt för att lämna plats åt andra som vill åt tygbiten. Detta gör man för att spara så mycket plats som möjligt så att man slipper använda nytt tyg vilket leder till att man sparar tyg samt slipper man spendera pengar på nytt tyg. Och om man köper nytt påverkar det miljön negativt och därför är det bra att spara tyg. 3b Vad tycker du kännetecknar god kvalité på ett plagg du eventuellt ska köpa?Svar: Ett plagg som behåller sin färg efter tvätten och håller bra. Ett välkänt märke som t.ex Nike eller Adidas är ett tecken på att plagget är av god kvalité. 4 Din ficka skulle vara personligt utformad! Vilken teknik, tema, form valde du? Blev det som du planerade?Svar: Jag använde mig av linoleumsnitt och tryckteknik för att bättre framföra min personliga utformning. Temat var antagligen något som skulle symbolisera mig eller känneteckna mig. Och i detta fallet valde jag att trycka in en bild på räv som cirkulerade en volleyboll eftersom jag är listig som en räv och jag tycker om volleyboll. Det blev precis som planerat dock så tog det två försök då första trycket inte blev så synlig så jag fick byta sida och omprovet gick successivt och jag är väldigt nöjd. 5 Hur bedömer du ditt sätt att lösa eventuella problem själv? Kan du värdera och omvärdera och kanske komma på nya och bättre lösningar? Ge exempel på problem du har stött på som du har löst självständigt!Svar: Jag dömer mig själv vara bra på att lösa problem då jag oftast finner ett bra sätt att lösa problemet. Ett exempel på ett problem jag har stött på är när jag skulle nåla fast nackbandet till förklädet så var jag inte tillräckligt stark i fingrarna för att tränga igenom nålen. Så istället fann jag en teknik som gjorde så att jag kunde istället förlita mig på kraften av mina armar. Knepet var att sätta nålen ner på bordet medans jag trycker genom tyget. Så istället för att använda kraften från endast mina fingrar så kunde jag trycka på förklädet vilket gjorde så att jag kunde använda armarna. 
Tyg
Hermodsdalsskolan9
Mössa
Jag har gjort en mössa. Jag ritade först en mall sen valde jag två olika tyg och ritade av mallen på tyget sen. Det blev som jag tänkt mig. Jag är nöjd med min mössa.
Tyg
Spandelstorpskolan5
Tovat hjärta :-)
Jag använde skumgummi,tyg,ull,och filt nål :-) .
Ullfiber
Lillsjöskolan3
Labyrint
Jag har använt symaskin,sax,tråd,kula,tyg,papper och nål.
Tyg
Sjulnässkolan4
träslöjd
Eget arbete
sil,mini såg,såg,bål slagare. 9 dagar. ja de mesta var bra men de hade kunat gå betre ne jag tykte att allt var bra med de vi jorde bara att fröken var lite för streng😅 det blev inte som jag tenkt mig. nej de hade jag inte tror jag. nej tor inte de😄💠
Rådaskolan6
Bild väv
jag har gjort en bildväv. Den blev precis som jag tänkt för jag är så friking bra. Jag använde garn nål. Jag gjorde en mall först sem satte jag den på en kartong bit lika stor som mallen sen klippte jag hål i kartongen på sidorna så jag kan sätta ditt banden sen satte jag ditt banden och sen tog jag fram garn med dom färgerna som ja behövde sen började jag väva. Det va svårt i början när jag inte visst hur man gjorde men efter en lektion så funkade de. Proplemen va att jag missade ett sträck men jag sydde ditt dom i slutet. De va inget som va så där jätte svårt bara i början. de jag är nöjd med mestär de svarta :-) Jag har lärt mig att väva. Ja vill inte bli bättre på något.
Garn
Jämjö skolområde5
Grytlapp
Grytlapp Råtta
för mamma tycker om den. Det var jordgubb tyg
Tyg
Rådaskolan3
Låda
Det var att göra en låda. Jag hade inget val men jag gjorde en låda. Jag har sågat, slipat och skruvat. Jag tyckte den blev bra för det blev som jag tänkte.
Trä
Errarps skola5
Skärbräda
muntligt
Trä
Kollaskolan4

Mössa/vantar åk 5
Tyg
Bruksskolan5
Penn burk
Jag gjorde en Penn burk stroke fast ett motivet av vliseofix jag tycker den är fin
Tyg
Sjulnässkolan3
bildhuggeri
Bildhuggeri
Trä
Mellbystrandskolan6

Nålbrev
Glöstorpsskolan8
Slutdokumentation svepbrika
Skriv i löpande text, som en berättelse, du får använda max 400 ord när instruktionstexten är raderad. Här nedan ser du punkter som du ska ha med i din text. Använd SLÖJDSPECIFIKA ord och begrepp.1. Berätta vad du har tillverkat.2. Berätta vad du har använt för material och varför du valde just det materialet.3. Berätta vilka redskap du använt och vilka tekniker du använt dem till.4. Berätta vilka val/omvärderingar du gjort under arbetets gång.5. Berätta på vilket sätt du har drivit ditt arbete framåt.6. Berätta hur du tänkte när du bestämde hur ditt slöjdprojekt skulle se ut. Vad du inspirerats av, vilka symboler, mönster, färger, former du valt.7. Berätta om hur nöjd du blev med ditt resultat med tanke på kvalitet, form och funktion. Jag har gjort svep till min mamma. Jag har använt trä för svepet ska gjort av trä, Använt linjal för o veta hur stor svep ska jag ha och hur lång, Och såg för att  såga min trä som va tunn, Och sand papper för de ska vara mjuk o lent, Och tvingar för hålla fast svepet. Och när jag gjorde svepet ja la trä på vattnet i 30 min. för de ska mjuka sig o går inte sönder när jag böjer den. Jag gjorde en kurbits skiss på papper och sen ja ritar kurbitsen på svepet. Använt pensel för o måla kurbits. jag försökte komma i tid och göra va ja ska men ja kommer ibland sen men inte som innan. Jag har satt upp mål på varje lektion på vad ja ska göra. Jag valde att göra den ganska stror för att min mamma ville ha den stor. Jag valde oval form för få mer plats på den. När jag skulle jag göra min kurbits jag sökte på google sen hitta ja den. Jag är nöjt för att ja blev klar me den snabbt även om ja kommer sent o ja tycker att den är fin och min mamma kommer gillar den och jag är fett nöjd ska bara olja den sen e jag klar 
Trä
Strövelstorps skola8
Ärmlös Hoodie
Mitt arbete
Tyg
Geneskolan8
örhänge
Skriv en berättelse om..........använd frågorna nedan som hjälp!vi har gjort örhängemetalringar  jag bara kom på det.jag ska lägga in min skiss och skicka den med örhängen.ja det gick som vi tänkte.ja det blev som jag tänkte.Om du använt för mycket material till ditt arbete, hur kan det påverka miljön (besvaras av åk 6)Har du använt material som är skadligt för miljön? (besvaras av åk 6)När du har svarat på alla frågor så tar du bort alla frågor så att det bara är din skrivna text kvar! 
Metall
Mogaskolan5
Kompis armband
Enkla slöjdföremål utifrån instruktioner
jag har andvänt garn.
Färila skola3
Smörkniv
Trät jag använde heter enträ.Värktygen jag använde heter sandpapper och lövsåg.Och det viktigaste är ju att jag gjorde en smörkniv.
Trä
Vänge skola4
Grytlapp
Lappteknik
Uppåkraskolan6
öp
.jj
Trä
Errarps skola5
Sticka
Jag har stickat en skylt som det står bozze påmatrial:garnverktyg:stick pinnar
Garn
Möllebackskolan6

Hoddie
Ängetskolan7

VT22 träslöjd
Glöstorpsskolan8
Kudde
Vårterminen 2022 fick man välja på att göra en handduk, en påse eller en kudde. Jag valde att göra en kudde. Hemma har vi brist på kuddar till säng och soffa, just därför gjorde jag en kudde. Till min kudde behövs tyg, tråd och ett tryck om man vill ha på kudden. Jag använde symaskin, sax, nålar, strykjärn. När jag valde hur kudden skulle se ut så utgick jag från Degerfors IFs klubbmärke. Klubbmärket är vitt och därifrån valde jag ett rött tyg till kudden. Formen på kudden var redan valt samt materialet. Färgen och symbolen valde jag för att jag gillar degerfors. Jag hade valt ett degerforsmärke vid början av arbetet. Jag märkte senare att det märket skulle vara mycket svårt att klara av att göra utan att det skulle se jättefult ut. Så då så gjorde jag en variant av märket. Anars höll jag mig till planen och utförde arbetet. Jag jobbade på bra under alla lektioner, fick hjälp vid behövande och klarade arbetet inom två - tre lektioner. Ifall jag skulle ändra på någonting i arbetet så skulle jag ha sytt allting med en tätare sicksack syning. 
Tyg
Hammarlundens skola8
Filtorm
1.grön,mörkgrön,mörkblå,blå,lila,grå,brun,gul,röd och vit2.De är fina.3.Jag har använt tyg.4.Jag har använt lim och nål.5.Det som blev bäst var det blå håret.6.Om det skulle vara trä.
Tyg
Hässelby Villastad3
Plånbok Sid
Jag började med att hitta ett fint skin som jag skulle kunna använda som en plånboks tyg. Sedan använde jag Viggo Roos mall som var väldigt bra.Jag klippte en ytterdel så att den skulle få en form. Sedan klippte jag en till form (lika stor) Som skulle vara en innerdel. Sedan gjorde jag ett hål där jag skulle kunna ha en tryckknapp så den kunde stängas. Sedan skar jag upp 2/st kortfack där jag skulle kunna ha kort. Sedan så limmade jag 2 fodertyg så att mina kort inte åker för långt ner så jag inte får upp de. Efter det så slog jag in tryckknappen så att jag skulle kunna stänga den. Jag sydde en söm på kanterna så att "kontanter" eller "kort" Inte skulle åka ut från plånboken. Jag gjorde hålen med en gaffelmejsel så att jag kunde använda 2 nålar och gå igenom samma hål med hålen. Jag tog mina 2 nålar och sydda igenom vikningen som är mitten av plånboken på både ytter och innerdel. Och fortsatte så hela vägen tills jag hade gjort runt hela plånboken. Och när jag hade gjort runt hela plånboken så gjorde jag hål i plånbokens mitten så att jag skulle kunna vika plånboken utan att alla kontander åker längst ner i plånboken§§§§§§§§§
Skinn/Läder
Kulturskolan Raketen8
Vantar med flistyg
Utvärdering alster åk 5 - Slöjdportfolio Börja med att skriva vad du har gjort för alster i rubriken. Använd slöjdord på tekniker, verktyg och material när du skriver din utvärdering. Glöm inte att lägga till bilder!  Svara på följande frågor * Vad har du gjort? - Vantar.   * Var fick du idén ifrån? Varför valde du just den här formen/färgen/symbolen? - Jag ville inte att det skulle ta så lång tid att göra så jag gjorde det simpelt med vitt tyg.  * Vad använde du för material och varför? - sy tråd för att sy på sidorna av vanten. och tygsax för att klippa ut formen på vantarna,  * Vad använde du för redskap/verktyg? - * Vad för moment/ tekniker använde du? (såga i såglåda, plugga, borra i pelarborr osv.) -  Symaskin. * Berätta hur du arbetat från början till slut. (T.ex. - Jag började med att skissa en katt som jag sedan sågade ut av plywood i el-kontursågen. Sen satte jag på päls för att jag ville att katten skulle se hårig ut. Jag satte dit pälsen med vitt lim.) - jag hade en mall och nålade fast den på ett vitt flistyg och klippte ut 4st vantar efter mallen. Sedan sydde jag 2 vantar tillsammans så det blev en vante samma med de andra 2 delarna.och sedan sydde jag med siksak söm längst ner. * Vad för problem uppstod och hur löste du dem? (Det uppstår ALLTID problem när man slöjdar så att skriva att man inte hade några stämmer inte. Tänk på att det är problemen som gör oss bättre på slöjd!) - när jag hade sytt med symaskin upptäckte jag några små hål som jag behövde sy igen.* Titta på din slöjdplanering: Blev ditt alster (det du gjort) som du hade planerat? Vad blev bra och vad blev mindre bra? Tänk på funktion och utseende. - Det blev som det skulle. * Hade du gjort något annorlunda om du hade fått i uppdrag att göra en till av det du gjort? -  kanske någon annan färg. * Vad har du lärt dig? (Varje gång du frågat din lärare om något har du också lärt dig något)  - jag har lärt mig att sy vantar.   
Tyg
Stanstorpsskolan5
Virkad grytlapp
Jag virkade ihop en grylapp med färgerna blå, beach och grön. Jag fick idéen av min lärare att göra en grytlapp. Det tog mig 19 lektioner att göra den här grytlappen. Jag virkade, sydde och styrkte. Jag valde rätt teknik för det är de tekniken man använder för att virka en grytlapp. Jag har använt mig av bomullstyg, garn, virknål, sax, strykjärn, sytråd och symaskin. Jag valde materialet för att man använder de materialen i virkningen, färgerna valde jag för att jag gillar blå, grön och beach och tyckte att det var fint på garnet. Nej jag har inte varit miljömedveten om mina val. Jag använde virknål, sax och strykjärn och symaskin. Ja Jag valde rätt verktyg för det var det man behövde. Ja jag kunde följa min planering med lite hjälp av läraren. Jag har använt mig av lärarens instruktioner och filmer. Jag tycker att jag behövde ganska mycket hjälp i början men sen satt det och då behövde jag typ inte nån hjälp längre bara ibland när jag kör fast men de gör ju alla ibland. När stötte på några problem så försökte jag själv att lösa det själv men annars fick jag hjälp av lärarn.Färdiga resultatet blev ganska bra och jag är faktiskt nöjd, jag är mest nöjd med färgerna jag valde och hur jag virkade asså jag virkade inte jätte hårt och inte jätte löst heller så det blev jätte bra. Om jag fick göra om arbetet så skulle jag lära mig början bättre så den sitter bättre så jag inte glömmer. Ja jag kommer använda föremålet ganska mycket tror jag, liksom så länge jag lägger in den i köket så kommer den att användas för att den är användbar. I det här arbetet har jag lärt mig att virka, sy trämaskin lite och sy, jag har kunnat sy och sånt men jag glömde bara lite för jag har Inter gjort det sen typ fyran. Jag har prövat på de här teknikerna maska, varv, luftmaska, fast maska, maskbåge, smygmaska, omslag, halvstolpe, stolpe, dubbelstolpe, hoptagning, mönsterfärg och bottenfärg. Jag kunde ingenting av det här innan. Jag har lärt mig många nya slöjdord till exempel som smygmaska, luftmaska och stolpe. Det var ganska tråkigt i början när jag inte kunde det så bra men sen när jag kunde så blev det bättre och roligare. Jag tyckte att jag inte var så bra i början men sen när jag lärde mig tyckte jag att jag var bra och då var det roligt.                                                                                                 Om jag skulle kolla på kunskapskraven och betygsätta mig själv så skulle jag faktiskt ge mig själv ett C frö att jag var bra, jag behövde bara lite hjälp i början annars klarade jag mig själv. 
Garn
Anders-Olofs skolan7
Broderi
Läs din slöjdlogg först. Använd så många slöjdord och slöjduttryck du kan i dina svar.Skriv fullständiga meningar.1a Vad har du sytt? Beskriv! Vad har du använt för material och redskap? (Kunskapskrav 1)Svar: En flagga, Den är skapad av tyg och syd med sytråd .1b Du har sytt i olika textila tekniker, vad heter dom? (Kunskapskrav 5)Svar:Lapteknik och broderi.2a Du har broderat, sytt för hand. Hur tyckte du att det fungerade för dig? (Kunskapskrav 2)Svar:Det va jätte bra och enkelt.2b Hur tycker du att det är att trä, spola och sy på symaskin? Vad gör du när symaskinen trasslar?(Kunskapskrav 2)Svar:Enkelt.3 Var det något tillfälle när du valde att sy på ditt eget sätt (broderiet eller lapptekniken) för att du tyckte det skulle bli bättre eller finare. Berätta hur! (Kunskapskrav 3)Svar:Nej.4 Se på exemplen på lappteknik som finns på en vägg i textilsalen. Beskriv med ett ord från matematiken vilka former på tygbitar man faktiskt kan sy ihop! (Kunskapskrav 4)Svar: geomatri.5 Fundera fritt, skulle du kunna kombinera lappteknik med någon annan hantverksteknik, textil, trä eller metall? Vad skulle du hitta på då? (Kunskapskrav 5) (Kolla Samslöjd här på Slöjdportfolio. Sök alster på första sidan)Svar:Jag vet inte.6 Hur självständigt tycker du att du jobbar? Känner du att du får stöd av beskrivningen/bilder/filmer? Vågar du prova egna lösningar när du kör fast eller sitter du och väntar på hjälp? (Kunskapskrav 6)Svar:Jag är självständig.7 När du tittar på ditt färdiga alster, hur bedömer du kvalitén? (Kunskapskrav 7)Svar: Ja.8 Varför har man en gång i tiden börjat använda lappteknik? Vad kan återbruk av tyger och kläder kan betyda för ekonomi och natur?  (Kunskapskrav 8)Svar:Man hadde inte råd för ny tyg så dem spara det och gjorde lappteknik.
Tyg
Hermodsdalsskolan7
insekt
v.5. i dag har vi skisat v.8 i dag har vi sågat.v.12. i dag har jag målat och limat skruvat och klipt och jag blev nöjde för den är läskig.v.12.jag gorde ingen färg för jag jilade träfärg . jag valde halv rund för då kan den se utt dom ett rädd för kamoflhas. jag skule skruva fast benen istelet. jag blev näjd med att den.
Trä
Gullåkraskolan4
Gurka
Ida gjorde jag en gurka det är ett instrument först tar du en träpinne och mäter ut till 22 cm sedan tar du en lite smalare träpinne cm mäter ut 10 cm på den och sedan gör du ett tumgrepp på båda sen tar du e armlängds snöre och binder den på båda pinnarna sen har du en gurka. 
Trä
Friskolan Svettpärlan3
Skåp123
Först sågar du av två 28 och 16 cm brädor och sedan sätt ihop dem till en låda.Efter det sågar du ut en botten som är 21cm och spikar på den på lådan.Och sedan ska du såga en bräda som är 15,1 cm och sedan borra hål i den.Sedan sätter du in krokar i hålen och limma in den i skåpet.Efter det sågar du en till bräda och sätter in den i skåpet.Efter det sågar du ut en krönlist med en kontursåg och limmar fast den med hjälp av tälim uppe på skåpet.Sedan sågar du ut brädor som är 28 cm långa och sågar en halv triangel på varje.Efter det sätter du fast gångjärn på skåpet och fäst de sedan i brädorna så att du kan öppna och stänga det.Sedan målar man det svart och rött.KLAR!
Trä
Nyvångsskolan4
Pennskri
Platt pennskrin
Pennskrin 
Tyg
Bruksskolan3
Låda
För att du ska få med det som bedöms enligt skolverkets styrdokument kan detta vara till hjälp...Skriv i löpande text om:* vad du har gjort, jag ska göra en trä låda * vad du har använt för material och redskap jag var använt en jätte tunn bit mahogny träd jag har har lagt i en ångmaskin och sen har jag böjt den så de formas till en låda. Jag har också använt såg och sandpapper, för att göra botten så använde jag plywood som jag såga och sandpappra * hur du tänkte när du bestämde vad du skulle göra, hade inget val* vilka val/omvärderingar du gjorde under arbetets gång* hur din arbetsinsats påverkade det färdiga resultatet. Inte klar ännu* ifall det är något du skulle gjort annorlunda om du gjorde en till likadan. Att jag skulle vara försiktigare så den inte gick sönder men de gick att lösa* varför du valde just den här formen, färgen, materialet och eventuellt symbolen. För jag tyckte att de va en bra form och och trä slaget var fint.
Trä
Mogaskolan8
Grytlapp
Dem materialen jag har använt är jeanstyg, läder, grytlapps vadd och trådarjag sydde ihop delarna med en symaskin.Dem teknikerna jag använt är att sy, klippa, slå hål och skissa. Jag stötte på ett problem och det var att jag sydde med fel inställning. Så jag jag tog ut tråden och börja om. jag tror jag behöver bli bättre på att använda sömmen sicksack.jag skulle ge det ett D 
Tyg
Skiljeboskolan7
Korsstygn
DagrapporterIdag har jag sytt 16 stycken korsstygn.Idag har jag sytt klart ett och ett halvt öra på musen.Nu har jag sytt klart det andra raden på min mus.Idag har jag sytt klart magen på min mus.Idag har jag börjat att sy på kroppen på min mus.Idag har jag sytt klart huvudet på min mus.Idag har jag sytt klart den ena sidan av kroppen.Idag har jag sytt klart hela min mus och ska börja sätta fast på ramen.Idag har jag satt fast ramen så allt är klart med mitt korsstygnsbroderi.BerättelseJag har gjort ett korsstygnsbroderi. Jag valde en mus som mönster och som jag hittade i en av korsstygns böckerna. Jag valde färgerna blå och gul för att det är Sveriges flagga. Jag valde musen för att jag tyckte den verkade rolig att sy.Jag har använt Aida väv, nål, bomullsgarn, lim, kartong och en plastram. Jag har använt Aida väv för att jag ska kunna sy korsstygn. Jag har använt nål för att få in bomullsgarnet i hålen. Jag har använt bomullsgarn för att det ska bli en figur. Jag har använt lim för att limma fast Aida väven på kartongen. Jag satte fast kartongen i ramen så att Aida väven skulle kunna vara gömd på baksidan. Jag använde en ram för att det skulle bli en tavla.Jag har använt materialen Aida väv, bomullsgarn, kartong och plast. Aida väv är gjort 100% av bomull. Bomull odlas på andra sidan av världen så det blir mycket koldioxidutsläpp i samband med transporter. Det har en negativ påverkan på naturen. Bekämpningsmedel kan också användas vid bomullsodlingen vilket påverkar natur och vatten negativt. Detta gäller också för bomullsgarn. Ramen jag använt är gjord av plast. Det som är dåligt med plast är att det släpper ut växthusgaser vid tillverkning av plast. Växthusgaser påverkar klimatet negativt genom att göra det varmare på jorden. Ett bättre alternativ vore att ha en träram som vi skulle kunna ha gjort i träslöjden. Kartong tillverkas av en förnybar råvara som är träd. Att använda kartong är ett miljövänligt alternativ och det krävs inga kemikalier för att återvinna kartong vilket är bra. Gällande lim så hoppas jag att skolan köper ett miljövänligt lim som vi kan använda.Det fungerade bra att sy korsstygn men det krånglade lite ibland för att tråden hamnade fel på grund av mig själv. Men ju mer jag sydde ju bättre gick det. Min figur har färgerna blått och gult för jag gillar Sveriges flagga. Därför valde jag de färgerna. Mönstret är en mus för att jag tyckte att den såg svår ut att sy och jag gillar utmaningar. Storleken på musen är medel på mönster storleken. Jag tyckte att den storleken passade min mus bäst. Nu när jag är klar med mitt korsstygnsbroderi blev jag väldigt nöjd med resultatet. Det var roligt att sy och jag skulle vilja göra det igen. Nästa gång skulle jag vilja göra något liknande men lite svårare broderi. Min mamma fick mitt broderi! Hon blev jätteglad för hon tyckte den var fin! 
Garn
Mogaskolan6
Hylla
Jag har tillverkat hylla Materialet jag har använt är furu och Björk  Verktygen jag har använt är borrmaskin och såglåda sandpapper och fogsvans Jag tycker att mitt arbete blev bra  för att det var kul Det nya som jag lärt mig är att borra
Trä
Vänge skola4
Gravstenen
åk 6 återbrukslykta
En lykta som föreställer en gravsten.
Gunnesboskolan6
dalahäst
Dan är   röd som blodet med med en sele med olika färger gul, blå grön, svarta klövar.  körviga mönster med olika färger. inga symboler Vilket eller vilka material tror du har det tillverkats i? tillverkat i och papper .  formen på dala hästen är mest lik en häst. dom har nå andvänt  ett slags trä och gjort dala hästen, jag tror att dom kan har andvändt en mortosåg och format dan med eller så har dom tält dan. dan som kan har gjort hästen kan va en känd person som har jobbat med det länge. jag tror att föremålet andvänts till för att dom ska visa upp  att dom är kända för sitt namn och dom kanske är kända för sina häst      för att vissa upp att dom är ett känd   för sin stora häst  dalahäst    
Övrigt
Tunaholmsskolan7
Pennfack
Sy säkert
Mitt pennfack är vit med juslila,svart,rosa,jusblå,mörklila,mörkblå,grön,rosa och juslila igen. Jag har skrivit Tjorven och Otto på mitt pennfack för att dom är mina favvo hästar på ridskolan!
Färila skola4